אל תאמין, עד שתראה.

לע”נ חיים אליעזר בן יבלח”א שלמה

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

הבאת כאן סרט ובו תיעוד של אשה שנאנסה ע”י המפלץ חיים ולדר ז”ל המספרת (עד כמה שמצליחה) את סיפורה הנוראי.

ראשית ומעל לכל, חשוב שכל מי שלא גיבש דעה ביחס למפלץ המדובר, יצפה ויחליט מדעת עצמו האם האשה הבוכיה בסרט דוברת אמת או לא. כמדומני שאפשר לחסוך את עשרות העדויות הנוספות ולהסתפק בראיית רעידות שפתיה והבכי קורע הלב שלה עם ילדיה.

כבר למדנו שמנגנון ה’אנחנו’ מול ‘הם’ גורם לכך שאנשים יאטמו אוזניהם ויעצמו עיניהם מול רוע של ‘אנחנו’. במקרה של ולדר בולט הדבר שאנשים מהחוג הליטאי, הם אלו שממשיכים להאמין בחפותו (עד שלא יבואו שני עדים כשרים ויעידו על ‘מכחול בשפופרת’, הוא ישאר זצ”ל). מניח שבין מכחישי המציאות יש גם מעט חסידים, וזאת, מן הסתם, משום שחזקה מהם תפיסת ה’אנחנו’ הרחבה יותר (‘אנחנו החרדים’).

האמת היא שהופתעתי קצת. מהניסיון שלי עם כִּשְׁלֵי בני אדם ידעתי שההתדרדרות מדורגת ולרוב אין אדם נופל בבת אחת לאונס מלא או לאשת איש. לרוב, יש איזו הדרגה והגבולות מאבדים את משמעותם לא בבת אחת. כאן נראה שכבר בצעירותו פשע פשעים כפולים ומכופלים ומתעורר בליבי החשד שהתחיל הרבה יותר מוקדם. לכאורה האיש היה שקוע בפשעים מגיל צעיר ומן הסתם החשבון שעשיתי כאן שפגע במאות נשים, הינו חשבון מקל.

עוד משהו שקשה לאומרו הוא הידיעה שהרבה פעמים, פושעים כאלה פוגעים גם במשפחתם פנימה. איני יודע מה קרה שם בין כותלי הבית, אבל רואה כאן שתי אפשרויות. או שאכן הדברים חמורים מכפי שהתגלה עד כה (והדבר יאיר באור אחר את כיסוי הדברים ע”י המשפחה). את האפשרות השניה אותיר בלא לבאר, משום שהדברים קשים כלפי מי שחוסה תחת חזקת החפות והקרבנות.

אין לי עניין ברישעתו של ולדר. המפלץ המנוול עשה עימנו חסד ופטר אותנו מעונשו. החשוב הוא רק להסיק מסקנות שנוגעות לנו למעשה. אז אם אתה נמנע מלראות את הסרט, כדי שלא תיווכח באשמתו של ולדר, זו הזדמנות בשבילך להבין איך המנגנון שלך עובד. יש לך סיבה להמשיך להחזיקו בחפות (אולי משום שרבותיך אוחזים כך?) ואינך רוצה לפקוח את עיניך. רווח נוסף הוא להבין את זולתך בעתיד, כשהוא יעצום את עיניו מחר מול משהו לא טוב ותתפלא עליו כיצד זה ייתכן, תזכור שגם אתה, בסיטואציה מקבילה, עשית אותו דבר. כבר הרווחת שני רווחים.

הרווח השלישי הוא להפנים שוב ושוב את כוחו של הכלל ‘אנחנו-מול-הם’. להבין שזה אנושי לחשוב שמי שהוא מאנ”ש הוא חיובי בעוד אלו שמנגד הם שליליים. העובדה הזו ידועה בעולם המחקר, אבל פחות מופנמת אצלנו בחיי היום יום. עדיין אנשים חושבים שאנ”שינו חיוביים יותר ותולים ב’הם’, כל סירכא וסירחא.

עוד דבר שצריך להפנים, בעקבות הדברים, הוא שהפנטזיה שהמשטרה והפרקליטות הם הפתרון לבעיית המפלצים במחוזותינו, אין לה על מה לסמוך. כתבתי זאת כבר כאן, אבל חשוב לשים לב לדברים כאשר הם צצים מול עיניך אתה – ולא דרך כתיבתו של החרדי בעולמו. שימו לב שהנתונים היו לפני המשטרה ושהיא לא טרחה לחקור כלל מעבר לזימונו של האנס-המכחישן. גם הפרקליטות סגרה את התיק בגלותה אי הבנה במתרחש בציבור החרדי (לצערנו, מאז הם כבר יותר מתמצאים…). העליתי כאן הצעה וכיוון חשיבה ולא נותר אלא לקוות שבעלי היכולת יעשו את אשר יש לעשות.

רווח אחרון ברשימה זו (נעבך אלו רווחים יש לנו…) זה להפנים שעם כל הכבוד לגדוילי התורה, יש תחומים בהם הם מבינים ויש תחומים בהם אינם מבינים. בסופו של חשבון. הטעות שטעו כל הגדולים הליטאיים – שגיבו את המפלץ המנוול לכל אורך הדרך – הינה אנושית (בהתחשב בכך שאנושי להגן על ‘אנחנו’ ואנושי שלא לראות בפשעי ‘אנחנו’).

טבעו של אדם הוא, שכשמתקלקלים המעצורים שלו, הוא חוטא. אמנם, אין הדבר מסיר אחריות ממי שיכול להמנע מלחטוא וחוטא בנפש גסה, כשם שאין להסיר האחריות מי שיכול היה למנוע פשעי זולתו ולא עשה את המוטל עליו. אנחנו נוטים להפנות אצבע מאשימה כלפי הרשויות (המשטרה וכו’) שאינן עושות די לעצירת הפושעים, אבל בו בזמן אנחנו לא עושים את המוטל עלינו בנושא. בנושא של המפלצים המיניים, עיקר המעשה צריך להיעשות על ידינו אנו. לא על ידי המשטרה. בהתאם, הגם שנכון להפנות אצבע מאשימה כלפי המשטרה, עוד יותר נכון להפנות שלש אצבעות מאשימות – פנימה.

אם תחשבו היטב תמצאו שאפילו לרב המזצ”לו (נתן זוכובסקי), אין לבוא בטענות. מה ציפיתם שיגיד בהלוויה? שטעה כל השנים? שהבין שגיבה מפלץ מנוול? מה יכול המסכן לומר חוץ מאשר לגבות את עצמו?? מה, שיודיע שהוא כבר לא רב גדול??

כל עוד הוא יודע שלא משנה מה יגיד, תמיד הוא יהיה צודק (בעיני ה’אנחנו’ שלו) אז מהיכן יביא כוחות להתנער מכל מה שבנה בשמונים שנותיו??

העובדה שגדוילנו וראשנו לא מצליחים להתגבה מעל בנאדם רגיל מהשוק, היא זו שמשפילה את כבודנו בעיני העם.

חרדי בעולמו